Free Desmyter  Takenouchi Documents  2025.

Pianist en componist Free Desmyter en meester djoze-speler Bassem Hawar werken sinds jaar en dag samen. Met de maqam-formatie Ahoar de waren ze al in 2007 laureaat van de Creole Global Music Award. Desmyter liet zich voor deze creatie, waarin hedendaags klassiek, jazz en traditionele oosterse muziek harmonieus samenkomen, inspireren door de Takenouchi-documenten; eeuwenoude geschriften die onze planeet 20.000 jaar geleden beschrijven. In het 11-koppig orkest met muzikanten uit de vier windstreken is ook een hoofdrol weggelegd voor oudspeler Saad Mahmood Jawad en zanger Khaled Alhafez. Dit project werd opgestart in 2018.

Vandaag werkt Free Desmyter aan nieuwe muziek en arrangementen , en brengt het originele project terug tot  leven in een nieuwe reeks voorstellingen, gepland in 2025.


Dit "vernieuwde" project 2025  wordt aangeboden in twee versies

  • De volledige bezetting, met 11 muzikanten idem als project 2018 zie foto en video:
    • Free Desmyter                              piano keyboards flute compositions  arrangements
    • Bassam Hawar                              djoze
    • Saad Mahmood Jawad                ud
    • Khalad Alhafed                             vocals, daf
    • Chris Joris                                       drums en percussion
    • Nathan Wouters                            double bass
    • 5 musicians "strings and woodwinds": flute, clarinet, violin, alto violin, cello arranged by Bram Van Camp.
  •  een kleiner bezetting met de 6 key muzikanten, zonder de strijkers en de houtblazers. waarbij de multiculturele geest intact blijft:
    • Free Desmyter                              piano keyboards fluit composities arrangementen
    • Bassam Hawar                              djoze
    • Saad Mahmood                            Jawad ud
    • Khalad Alhafed                            vocals, daf
    • Chris Joris                                      drums en percussion
    • Nathan Wouters                           double bass










Free Desmyter  won reeds de  Creole German World music Award , en oogsste Europees succes met de multiculturele formatie "Ahoar," Verder bouwend op zijn ervaring als leider van de " Takenouchi Documents";  wordt "The Takenouchi  Project 2025" ongetwijfeld een immer boeiende multiculturele voorstelling 


Bio en alle info over Free Desmyter  

https://www.freedesmyter.be/bio

Free Desmyter werkte samen met Brussels Jazz Orchestra, Chris Joris, N'Faly Kouyaté, Baba Sissoko, Lod, Mons Orchestra, Dick van der Harst, Oxalys, Orion Celtic, Amparo Cortez, Ialma, Bassem Hawar, Liu Fang.

Zijn veelzijdigheid als componist, arrangeur en pianist in jazz, lichte muziek en wereldmuziek maakt dat hij zich als een cameleon kan integreren in verschillende muziekstijlen.

Hij won verschillende prijzen waaronder die van Prix Nicolas d'Or, Sabamprijs en de "Creole German World Music Award" met de Irakees-Duits-Belgische formatie "Ahoar", waarvoor hij ook in die Perzische muziekstijl componeerde met een vernieuwende invalshoek. Tijdens een bijeenkomst van Irakese journalisten op radiostation "Deutsche Welle Bonn" speelde "Ahoar" er voor de gelegenheid. Dat werd door de radio opgenomen en uitgezonden in Bagdad tijdens de oorlog als statement.

Free Desmyter toerde met de Afrikaanse band van griot N'Faly Kouyaté en Dunyakan in Canada, België en Engeland, waarvan concerten door BBC World en verscheidene Canadese TV- en radiostations werden uitgezonden. Hijorchestreerde muziek van N'Faly Kouyaté in opdracht van Chris Joris. Dat is opgevoerd in het Concertgebouw Brugge door het "Mons Orchestra" met "Chris Joris Experience"